Verloop van een mediatraining

Bij een mediatraining wordt elk interview door een cameraman/vrouw gefilmd . Het interview wordt daarna gevisioneerd en besproken. De opleiding kan plaats hebben in uw bedrijf of in een gehuurd leslokaal. Na de training krijgt elke deelnemer een DVD met alle interviews die hij heeft gegeven.
Er bestaat geen kopie van de DVD's . Elke training bestaat uit drie delen :

1) De niet-verbale communicatie voor TV
Communicatie verloopt voor méér dan 50% via niet-verbale signalen, via lichaamstaal. Voor een TV ( of radio-) interview gelden er speciale non-verbals. Die maken vaak het verschil tussen een goed en een slecht interview.
Praktisch :
  • TV- interview ( om te zien hoe de deelnemer spontaan zou reageren)
  • uiteenzetting over de niet-verbale communicatie voor TV, visie en evaluatie
2) De briefing
Dit is een oefening in het doorgeven van informatie aan de journalist. Dat gebeurt het beste vóór het interview, zodat de deelnemer zich tijdens het interview kan concentreren op zijn kernboodschap, zijn objectief.
Praktisch :
  • uiteenzetting over de briefing
  • radio-interview
  • visie en evaluatie
3) Het bruggetjes-systeem
Het leukste onderdeel van de training. Leo Stoops leert u een techniek om uw kernboodschap te plaatsen tijdens het interview, volledig los van de vraag. De truc is twee bruggetjes te plaatsen op het juiste moment.
Praktisch :
  • theorie over de bruggetjes
  • TV-interview, visie en bespreking

Extra : Opleiding voor gevorderden
Het is zeker nuttig de training met een zekere regelmaat te herhalen, om echt vertrouwd te geraken met de aangeleerde technieken. Tijdens de opleiding voor gevorderden wordt er onder meer aandacht besteed aan de techniek voor een live-interview. Ook met oefeningen voor de camera.